Awaria prądu – kiedy należy się bonifikata? Jak uzyskać odszkodowanie?

Czasem jest to załamanie pogody połączone z wichurą lub burzą, innym razem marznące opady deszczu, może się zdarzyć, że nastąpi bez widocznej przez konsumenta przyczyny – mowa o awarii prądu i przerwie w dostawach. Kiedy należy się bonifikata za brak dostaw energii elektrycznej?

Awaria prądu – kiedy należy się bonifikata? Jak uzyskać odszkodowanie?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 22 października 2019

Skutki awarii prądu

Nie ma chyba takiego gospodarstwa domowego lub firmy, która nie doświadczyła przerwy w dostawach energii elektrycznej. Choć nasza strefa klimatyczna jest w miarę łaskawa dla infrastruktury energetycznej, zdarzają się czasem problemy z dostawą prądu – czasem na dużych obszarach. W sezonie letnich burz, wichur lub zimą w czasie śnieżyc czy opadów marznącego deszczu nie dziwią nagłówki mówiące o tysiącach odbiorców pozbawionych energii elektrycznej. Zespoły energetyków, dwoją się i troją, by zlikwidować awarie, co jednak nie zmienia faktu, że w dzisiejszych czasach nawet krótkotrwała przerwa w dostawie prądu bywa niezmiernie kłopotliwa i może generować straty. Prawo dokładnie przewiduje i precyzuje sytuacje, w których odbiorca energii elektrycznej może liczyć na specjalną bonifikatę przy kolejnym rachunku. Jak to działa?

CZYTAJ TEŻ Czy można legalnie produkować własny prąd?

Kto odpowiada za dostawy prądu?

Zacznijmy od tego, że każde przedsiębiorstwo energetyczne działające w Polsce ma obowiązek dostarczać energię do odbiorców w ciągły i nieprzerwany sposób. W ostatnich latach infrastruktura energetyczna wzbogaciła się w wiele nowoczesnych urządzeń, które ułatwiają wypełnianie tego obowiązku. Można powiedzieć, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpił w tym zakresie ogromny technologiczny skok. Jednak nawet najlepszy sprzęt nie jest w stanie zapobiec nieprzewidzianym sytuacjom, szczególnie tym wynikającym z czynników naturalnych, w tym w sposób szczególny pogodowych.

Obszar Polski podzielony jest między Operatorów Systemów Dystrybucyjnych (tzw. OSD) są nimi PGE Dystrybucja, Energa Operator, Tauron Dystrybucja, Energa Operator oraz Innogy Stoen Operator. To ich zadaniem jest dostarczenie energii z elektrowni wprost do naszych mieszkań. Wiąże się to z koniecznością utrzymania, modernizacji i konserwacji infrastruktury, a także ciągłych inwestycji.

Kiedy należy się odszkodowanie za brak prądu?

KUPON RABATOWY

Kluczowe jest tutaj rozporządzenie ministerstwa gospodarki, które dokładnie określa, jak długo musi trwać awaria, by odbiorca mógł zwrócić się o bonifikatę za brak prądu. Ze wspomnianego dokumentu wynika, że jednorazowa przerwa nie może trwać dłużej niż: 16 godzin w przypadku zaplanowanej wcześniej przerwy (np. wynikającej z prac inwestycyjnych czy naprawczych) oraz 24 godziny w przypadku przerwy, której nie dało się przewidzieć (np. wspomniane wcześniej czynniki zewnętrzne jak pogoda)

Prawodawca poszedł jednak krok dalej i określił także maksymalną sumę czasu przerw w dostawie energii elektrycznej w ciągu roku. Określono, że przerwy planowane nie mogą w tym czasie przekroczyć 35 godzin, a nieplanowane 48 godzin. To kolejny parametr, który otwiera drogę odszkodowawczą dla odbiorców.

CZYTAJ TEŻ Podpisałeś umowę ze spółką Polski Prąd i Gaz? Kilkadziesiąt zapisów jest niedozwolonych

Jak wysoka jest bonifikata za brak prądu?

Przyjrzyjmy się sytuacji „zwykłych” odbiorców, czyli gospodarstw domowych korzystających z tzw. taryfy „G”. Zgodnie z przepisami, po osiągnięciu wyżej wskazanych dopuszczalnych limitów, bonifikata powinna być równa dziesięciokrotności wartości niepobranego prądu, licząc za każdą godzinę, w której pozbawione były dostaw energii elektrycznej. Dużo wyższe zadośćuczynienie otrzymają przedsiębiorcy, korzystający z dedykowanych im grup taryfowych. Trzeba pamiętać, że dla wielu dużych firm, czasem chwilowa przerwa dostaw energii, może się wiązać z ogromnymi stratami, wynikającymi nie tylko z wstrzymania bieżącej produkcji, ale także w związku z czasem rozruchu maszyn i wznowienia pracy linii. Zdarza się, że w takich przypadkach bonifikaty ustalane są na podstawie indywidualnych ustaleń.

CZYTAJ TEŻ Płyta indukcyjna – jakie rachunki za prąd?

Bonifikata a odszkodowanie za przerwę dostaw energii elektrycznej

Bonifikata to jedno, a odszkodowanie to drugie. Nietrudno sobie wyobrazić sytuację, w której w wyniku przerwy dostaw energii ponieśliśmy konkretne straty. I nie chodzi tu tylko o rozmrożoną zawartość lodówki, ale także dużo poważniejsze kwestie jak na przykład wymuszona przerwa w pracy zdalnej na rzecz zleceniodawcy z innego miasta czy regionu. Ten katalog może być dużo szerszy i wiązać się z wymiernymi stratami finansowymi. Wspomniane bonifikaty to taka „szybka ścieżka” uzyskania zadośćuczynienia, ale ich wysokość bywa symboliczna. W przypadku wyższych strat można domagać się odszkodowania, korzystając z prawa cywilnego w sądzie powszechnym. Trzeba jednak pamiętać, że to na nas ciąży obowiązek przedstawienia udokumentowanych i dobrze uzasadnionych strat wynikających z braku energii elektrycznej.

W jaki sposób wypłacana jest bonifikata za brak prądu?

Tutaj pierwszy ruch należy do nas. Nie jest tak, że dostawca prądu z automatu wypłaca nam bonifikatę na podstawie własnych informacji dotyczących czasu trwania przerwy w dostawach i obszaru objętego wyłączeniem. Można skorzystać z gotowych formularzy, które znajdziemy na stronach internetowych operatorów. Po otrzymaniu kompletnego dokumentu, OSD ma 30 dni na odpowiedź w naszej sprawie. W przypadku negatywnej odpowiedzi przysługuje nam odwołanie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze