Awaria oświetlenia ulicznego. Gdzie ją zgłosić?

Zwykle nie zwracamy na nie zbytniej uwagi. Doceniamy je dopiero, gdy dojdzie do awarii, a naszą ulicę ogarną egipskie ciemności. Mowa o oświetleniu ulicznym. Wiele osób ma problem z właściwym zgłoszeniem awarii oświetlenia ulicznego. Jak to zrobić? Kto odpowiada za taką naprawę?

Awaria oświetlenia ulicznego. Gdzie ją zgłosić?
  • Anna Malinowska
  • /
  • 31 października 2019

Konsekwencje awarii oświetlenia ulicznego

Nie jest niczym odkrywczym, że awaria oświetlenia ulicy bądź osiedla, na którym mieszkamy negatywnie wpływa na poczucie bezpieczeństwa. Szczególnie jest to widoczne w okresie jesienno-zimowym, kiedy wcześniej robi się ciemno.

Do awarii oświetlenia ulicznego najczęściej dochodzi z powodu załamań pogody takich jak wichury, burze, intensywne opady, oblodzenie linii napowietrznych. Zdarza się, że awarie występują z powodu wyeksploatowania jakiegoś elementu infrastruktury energetycznej lub są konsekwencją wypadku drogowego, np. gdy samochód uderzy w latarnię lub złącze energetyczne znajdujące się blisko drogi.

Zdarzają się również bardzo prozaiczne powody, jak przepalona żarówka, która przecież ma swoją żywotność i po jakimś czasie musi być wymieniona.

Gdzie zgłosić awarię oświetlenia ulicznego?

Po stwierdzeniu awarii istotne jest ustalenie, kto zarządza konkretną ulicą. Drogi publiczne w Polsce dzielą się na krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne. Jeżeli mamy wiedzę, do jakiej kategorii należy interesująca nas ulica, powinniśmy zgłosić problemy do jej zarządcy. Może to być zatem regionalny oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych, Zarząd Dróg Wojewódzkich, Powiatowy Zarząd Dróg lub Urząd Miasta lub Gminy, a konkretnie odpowiedni referat zajmujący się taką infrastrukturą na podległym sobie obszarze.

Pamiętajmy także, że wiele dróg dojazdowych do osiedli czy zakładów pracy posiada status dróg wewnętrznych – w takich przypadkach odpowiednim podmiotem, do którego należy zgłosić awarię jest np. zarządca nieruchomości, spółdzielnia mieszkaniowa lub konkretna firma, do której należy droga. Zdarza się, że problemy związane z tego typu uliczkami może rozwiązać także miejscowy urząd gminy.

CZYTAJ TEŻ System SOS samochodu „wkopał” pijanego kierowcę BMW

CZYTAJ TEŻ Hulajnogi elektryczne. Już wkrótce pojadą na nich tylko wybrani?

Czy pogotowie energetyczne pomoże w likwidacji awarii oświetlenia ulicznego?

O takiej sytuacji możemy poinformować Pogotowie Energetyczne (tel. 991). W wielu przypadkach operator niestety odeśle nas do właściwego zarządcy drogi, np. do urzędu miasta lub gminy.

Wiele polskich miast, szczególnie tych dużych, uruchomiło specjalne numery, za pomocą których można zgłaszać wszelkie problemy z miejską infrastrukturą. Warto sprawdzić, czy nasz urząd wprowadził takie rozwiązanie – jeśli tak, na wszelki wypadek powinniśmy zapisać sobie taki numer w naszym telefonie. W wielu przypadkach takie zgłoszenie zostanie przyjęte nawet w sytuacji, kiedy nie mamy pewności, kto konkretnie zarządza daną drogą na terenie miasta. Urzędnicy sami przekierują sprawę do właściwego podmiotu.

CZYTAJ TEŻ Żarówki pod lupą Inspekcji Handlowej i UOKiK

CZYTAJ TEŻ Jak sprzedawać przez internet?

Jak długo należy czekać na naprawę oświetlenia ulicznego?

Jak pokazuje doświadczenie, rzadko zdarza się, że naprawa oświetlenia ulicznego przeprowadzana jest natychmiast po zgłoszeniu. Pilne rozwiązanie problemu zazwyczaj wchodzi w grę w przypadku awarii obejmujących większy obszar, np. całe osiedle, znaczący odcinek ulicy, miejsca szczególnie niebezpieczne w rejonie skrzyżowań, rond czy przejść dla pieszych. W przypadku drobnych awarii takich jak przepalona żarówka czy uszkodzenie latarni w wyniku kolizji drogowej czas oczekiwania na ekipę naprawczą może wydłużyć się do tygodnia a nawet miesiąca. Wszystko zależy od tego, jaką umowę ma podpisany urząd gminy z podwykonawcą w zakresie napraw i konserwacji systemu oświetlenia ulicznego.

Kiedy oświetlenie uliczne przeszkadza?

KUPON RABATOWY

W krótkim czasie po instalacji nowego oświetlenia ulicznego lub modernizacji istniejącego pojawiają się skargi od mieszkańców pobliskich nieruchomości dotyczących np. złego ustawienia oświetlenia ulicznego. Zdarza się tak w przypadku, kiedy strumień światła z latarni wpada przez okno do naszego mieszkania. Tego typu zgłoszenia często skutkują drobnymi korektami ustawienia lampy ulicznej tak, aby zmienić kąt padania światła i ograniczyć niepożądany efekt. W przypadku nowych instalacji taki problem należy zgłosić bezpośrednio do inwestora, który przez jakiś czas po wykonaniu prac jest w stałym kontakcie z wykonawcą i zgłasza ewentualne nieprawidłowości związane z funkcjonującym oświetleniem.

CZYTAJ TEŻ Zmiany w prawie konsumenckim 2020. Kogo dotyczą i co się zmieni?

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

Tagi: reklamacje
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze