Awaria ogrzewania. Czy mogę domagać się odszkodowania?

Na dworze coraz zimniej, a kaloryfery nie działają? Czy można w takiej sytuacji uzyskać odszkodowanie?  

Awaria ogrzewania. Czy mogę domagać się odszkodowania?
  • Mikołaj Frączak
  • /
  • 27 listopada 2019

Kiedy zaczyna się sezon grzewczy?

Gdy na dworze zimniej, chcemy wrócić do ciepłego mieszkania. Gdy ciepło dostarczane jest przez spółdzielnię lub innego zarządcę obowiązek zapewnienia ciepłych kaloryferów spoczywa na nim w okresie grzewczym. A co to jest ten sezon grzewczy? Reguluje to rozporządzenie ministra gospodarki, które określa, że „sezon grzewczy to okres, kiedy ze względu na warunki atmosferyczne istnieje konieczność ciągłego dostarczania ciepła by ogrzać obiekt”. Wynika z tego, że ogrzewanie budynku powinno być możliwe przez cały rok, jeśli temperatura na zewnątrz jest na tyle niska, że trzeba ogrzać pomieszczenia.

Rozporządzenie ministra infrastruktury precyzuje, że ogrzewanie mieszkań należy rozpocząć, gdy jest potrzeba utrzymania w pomieszczeniach mieszkalnych temperatury 20 stopni Celsjusza, a w łazience 24 stopni. Niezależnie jednak od tego, czy ciepło dostarcza nam bezpośrednio zakład ciepłowniczy (jeśli mieszkamy w swoim domu), czy za pośrednictwem spółdzielni lub wspólnoty, może się zdarzyć, że mimo okresu grzewczego, kaloryfery pozostaną zimne.

Tak jak to było w styczniu 2019 roku, gdy ponad 60 budynków na warszawskim Wilanowie zostało bez ogrzewania. Wszystko przez awarię sieci ciepłowniczej. Podobnie było w Krakowie, gdzie mieszkańcy ponad 50 ulic też byli bez ciepłej wody i ogrzewania. Nie zastanawiając się dłużej nad skutkami takiego stanu rzeczy, warto zapytać, czy w takiej sytuacji należy się odszkodowanie.

CZYTAJ TEŻ Jak oszczędzać gaz w domu?

Odszkodowanie czy bonifikata za brak ogrzewania?

Ciepło dostarczane jest na podstawie umowy z dostawcą ciepła, a ta oparta jest o prawo energetyczne. Prawo energetyczne zawiera zapisy mówiące o tym, jakie standardy jakościowe musi spełnić dostawca i operator przesyłu. Jeśli takie reguły nie są spełnione, masz prawo do bonifikaty.

Bonifikata przysługuje w każdym momencie, gdy dostawa ciepła nie spełniła warunków zapisanych w umowie. Zgodnie z prawem nie trzeba nawet pisać do dostawcy. Ma on obowiązek udzielenia bonifikaty samodzielnie. Oczywiście teoria jest teorią i zawsze warto samodzielnie zwrócić się do dostawcy z pismem o wypłacenie bonifikaty.

Według rekomendacji Urzędu Regulacji Energetyki, czuwającego nad rynkiem ciepła i energii, za każdym razem kiedy mamy do czynienia nie tylko z awarią, ale i niewłaściwie funkcjonującym procesem dostarczania ciepła, czyli gdy kaloryfery nie są zbyt ciepłe, nie grzeją tak jak powinny, od razu piszmy w tej sprawie do firmy  ciepłowniczej. To spowoduje, że przedsiębiorstwo ciepłownicze będzie bardziej dbało o zachowanie parametrów jakościowych ciepła.

CZYTAJ TEŻ Rzeczy pakowane pojedynczo lub w zestawie

Wysokość bonifikaty przysługująca za zimne kaloryfery

KUPON RABATOWY

Wysokość bonifikaty zależy od zapisów w umowie z dostawcą. Wysokość upustu powinna być określona w umowie. Zajrzyj do niej i sprawdź, w jakich warunkach i ile bonifikaty otrzymasz.

CZYTAJ TEŻ Jak długo trzeba czekać na przesyłkę z Chin?

Odszkodowanie za zimne kaloryfery

Sprawa z odszkodowaniem jest trochę bardziej skomplikowana. O ile do uzyskania bonifikaty wystarczy wyłącznie fakt niespełnienia parametrów jakościowych, o tyle szansa na odszkodowanie jest tylko wtedy, gdy z powodu zimnych kaloryferów ponieśliśmy szkodę. I to my będziemy w stanie samodzielnie udowodnić, że taką stratę ponieśliśmy. Wysokość odszkodowania będzie ustalona indywidualnie na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego.

CZYTAJ TEŻ Awaria prądu – kiedy należy się bonifikata? Jak uzyskać odszkodowanie?

Dostawca nie chce wypłacić odszkodowania ani bonifikaty. Co robić? W razie niezachowania parametrów ciepła, dostawca ma obowiązek wypłaty bonifikaty. Jeśli jednak tego nie zrobi, a także jeśli nie uzna naszego prawa do odszkodowania, pozostanie nam złożenie sprawy w sądzie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami konsumenckimi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!

Czy ten artykuł był przydatny?

UWAGA KONKURS

Konkurs - Kampania Bezpieczne zakupy w internecie
REKLAMA / WSPÓŁPRACA

Newsletter dla konsumenta

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach konsumenckich. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!

Komentarze