Obowiązek nr 8 - formy dostawy

Jakie informacje i na jakim etapie składania zamówienia musi podać sprzedawca w zakresie form dostawy? Czy musi podawać czas dostawy? Jak wyglądać ma proces reklamacji?

Kurierzy z dostawą

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta

1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

8) sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę oraz stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji;

Przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawienia konsumentowi sposobu oraz terminu w jakich spełni świadczenie. Oznacza to, że musi wskazać szczegóły w jaki sposób będzie realizowana umowa. Te z kolei zależą w dużej mierze od charakteru umowy, czy też towaru, który jest jej przedmiotem

Przykładowo można wskazać, że w wypadku sprzedaży wysyłkowej rzeczy informacja przekazywana konsumentowi powinna zawierać informacje o sposobie dostawy, a także terminie w jakim dostawa dotrze do klienta.

W wypadku świadczenia usług, ta lista może być zdecydowanie dłuższa opisując kolejne terminy realizacji usługi, miejsca gdzie będzie realizowana, działania jakie konsument musi podjąć do prawidłowej realizacji etc.

Spełnienie świadczenia może być w sposób jednorazowy ( np. wydanie rzeczy), ciągły ( np. hosting), periodyczny (np. prenumeraty).

Świadczenie może być spełnione osobiście przez przedsiębiorcę lub przez osoby trzecie, którymi posługuje się sprzedawca, w szczególności np. poprzez przekazanie rzeczy za pośrednictwem kuriera lub Poczty Polskiej.

W tym miejscu należy odwołać się do znowelizowanych przepisów kodeksu cywilnego art. 548, które wskazują na odpowiedzialność sprzedawcy również za realizację dostawy.

Rejestr klauzul niedozwolonych zawiera wiele wpisów, gdzie przedsiębiorcy próbowali zwalniać się z odpowiedzialności za jakość wykonania usługi dostawy.

Reklamacja

Równocześnie przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta o procedurze reklamacyjnej. Powinien wskazać w jaki sposób reklamacja ma być składana, na jakiej zasadzie reklamacje są rozpatrywane, w jakim terminie oraz jakie są skutki pozytywnego, czy negatywnego rozpatrzenia złożonej przez konsumenta reklamacji.

Przepisy te dotycząc zarówno reklamacji w zakresie wykonania samej usługi dostawy, jak i przedmiotu samej umowy sprzedaży.

W praktyce sprzedawca powinien opisać w/w zasady np. w regulaminie sklepu internetowego.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!