Obowiązek nr 3 - adres firmy

Jaki jest cel nałożonego na przedsiębiorce obowiązku podawania konsumentowi adresu firmy? Czy adres firmy to tylko miejsce siedziby?

Budynek firmy

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta

1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

3) adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą;

Niniejszy punkt nakłada na przedsiębiorcę, który zawiera z konsumentami umowę, zarówno sprzedaży jak i świadczenia usług, za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, aby ten wskazał swoje dane adresowe oraz dane do kontaktu.

W pierwszej kolejności wymienione są adres przedsiębiorstwa oraz adres poczty elektronicznej.

Adres poczty elektronicznej jest wymagany — oznacza to, że każdy przedsiębiorca powinien go umieścić na swojej stronie internetowej.

Dodatkowo przedsiębiorca może wskazać numer telefonu oraz faks, jednak ich podanie nie jest obowiązkowe.

Ważne jest, aby przy pomocy tych danych konsument mógł szybko i efektywnie skontaktować się z przedsiębiorcą. W praktyce oznacza to, że jeżeli przedsiębiorca podaje przykładowo numer telefonu powinien on funkcjonować. Podobnie jest z adresem e-mail. Ustawa nie określa i nie narzuca czasu odpowiedzi np. na wiadomość e-mail przesłaną przez konsumenta, ale zwłoka w udzielaniu odpowiedzi zwłaszcza, gdy doszło już do zawarcia umowy sprzedaży, może być interpretowana, jako nieuczciwa praktyka rynkowa naruszająca zbiorowe interesy konsumentów.

Formularz kontaktowy

Często przedsiębiorcy praktykują udostępnianie na swoich stronach internetowych formularze kontaktowe. Celem formularza jest uproszczenie komunikacji z przedsiębiorcą i ochrona jego adresu e-mail przed zindeksowaniem przez roboty. Niestety indeksacja w efekcie skutkuje otrzymywaniem dużej ilości spamu. Istnieją jednak proste sposoby, które mogą zabezpieczyć prezentowanie adresu e-mail na stronie przed wykryciem ich przez roboty skanujące sieć. Wadą formularza jest brak możliwości udowodnienia i udokumentowania ze strony konsumenta treści korespondencji z przedsiębiorcą. Wciąż będzie możliwość stosowania formularza, ale niezależnie od niego należy obowiązkowo podać również adres e-mail.

Jak spełnić obowiązek informacyjny?

W praktyce na stronie internetowej powinna być utworzona strona pod nazwą "O nas" albo "Kontakt", gdzie powinny znaleźć się informacje teleadresowe.

Ważne aby dane te były zgodne z danymi publikowanymi przez rejestry przedsiębiorców:

  • CEIDG dla działalności gospodarczej
  • KRS dla spółek

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!