Obowiązek nr 10 - koszty zwrotu

Kiedy koszty odesłania towaru będzie ponosił sprzedawca, a kiedy konsument? Jakie są skutki niepoinformowania konsumenta o tym, że w przypadku odstąpienia od umowy to konsument ponosi koszt odesłania?

kalkulator kosztów

Art. 12 ustawy o prawach konsumenta

1. Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta w sposób jasny i zrozumiały o:

10) kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument; w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą

Koszty zwrotu

Jeśli przedmiotem umowy zawartej na odległość pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą jest rzecz, a konsument ma prawo odstąpić od takiej umowy, przedsiębiorca jest zobowiązany by poinformować klienta o tym, że będzie ponosił koszty zwrotu rzeczy do przedsiębiorcy. W praktyce oznacza to obowiązku poinformowania klienta, że będzie odsyłał towar na swój koszt.

Jeżeli sprzedawca nie poinformuje konsumenta o tym, że w przypadku odstąpienia od umowy to konsument ponosi koszt odesłania towaru, wówczas koszt odesłania zwracanego towaru ponosi sprzedawca.

Konieczność ponoszenia kosztów zwrotnej przesyłki przez sprzedawcę, w przypadku nie spełnienia obowiązku informacyjnego, reguluje art. 23 mówiący o skutkach niepoinformowania klienta o opłatach.

Niestandardowy zwrot

Dodatkowo jeśli charakterystyka towaru sprawia, że nie można go odesłać ponosząc normalny koszt przesyłki pocztowej, a więc na przykład wymagane jest specjalne zabezpieczenie przesyłki lub ze względu na niestandardowe rozmiary towaru zwykła przesyłka nie jest możliwa, konsument również powinien być o tym fakcie przez przedsiębiorcę poinformowany.

Jeżeli konsument kupił  np. pralkę przez internet, oczywistym jest, że nie będzie mógł nadać jej zwykłą paczką pocztową, lecz musi zamówić specjalny transport na palecie.

Jak poinformować klienta o możliwości wystąpienia wyższych kosztów?

W celu poprawnej realizacji obowiązku informacyjnego sprzedawca powinien w karcie produktu lub na dedykowanej podstronie pod nazwą „Zwroty” zamieścić informację odnosząc się do konkretnego towaru lub grupy towarów wskazując podwyższone koszty przesyłki zwrotnej.

Sprzedawca może w karcie produktu zamieścić informację o formie przesyłki zwrotnej dodając adnotację:

Ze względu na gabaryty i wagę towaru, w przypadku odstąpienia od umowy odesłanie towaru może wiązać się z wyższymi kosztami niż zwykła przesyłka pocztą.

Ważne aby informacja ta była czytelna i widoczna dla konsumenta. Jako alternatywę sprzedawca zastosować ogólne odwołanie do grup towarowych opisując je w zakładce "Zwroty". Przykładowo jeżeli sklep oferuje produkty z branży AGD może podać ogólna klasyfikację na zasadzie:

Dla towarów takich jak: pralki, lodówki, zmywarki, piecyki, ze względu na gabaryty i wagę tych towarów, w przypadku odstąpienia od umowy odesłanie towaru może wiązać sie z wyższymi kosztami niż zwykła przesyłka pocztowa. W przypadku chęci skorzystania z usług firm kurierskich koniecznym będzie nadanie przesyłki na palecie, która jest droższa niż zwykła przesyłka pocztowa.

Przy formułowaniu informacji należy uważać by w treści nie narzucać klientowi formy zwrotu jaką ma wybrać, ponieważ może on w szczególnym przypadku dostarczyć towar np. transportem własnym jeżeli dysponuje wystarczająco dużym samochodem.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!