5 typów klientów i ich cechy

Można by pomyśleć, że ilu ludzi, tyle zachowań klientów. Jednak psychologowie podjęli wyzwanie i zbadali oraz sklasyfikowali postawy klientów. Dlatego w tym artykule postaramy się opisać najważniejsze zachowania, które mogą wpływać na konsumenckie wybory. Jeżeli jesteś marketingowcem lub pasjonatem psychologii, to tym bardziej zapraszamy do lektury.

Klientka ze sprzedawcą w sklepie
  • Katarzyna Grum
  • /
  • 30 listopada 2018

Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowego opisu typów klientów, należy mieć świadomość, że sam charakter osoby nie wpływa na podjęcie ostatecznej decyzji. Tutaj również liczy się płeć, wiek, region zamieszkania, styl życia, a nawet światopogląd. Jednak widząc na pierwszy rzut oka charakter klienta, z którym mamy styczność, wiemy, czego możemy się po nim spodziewać i jak powinniśmy go potraktować.

Zdecydowany i samodzielny

Rozpoznanie takiego charakteru nie będzie trudne. Klient od razu przechodzi do rzeczy, nie za bardzo interesują go tematy niezwiązane z produktem. Nie oznacza to jednak, że taka osoba jest niecierpliwa. Wręcz przeciwnie – skrupulatnie rozważa wszystkie za i przeciw. Ten typ klienta jest zdecydowany, wie, czego potrzebuje. Będzie się kierować własnymi przemyśleniami, rzadko zwracając uwagę na sugestie sprzedawcy. Dlatego w kontakcie z taką osobą, warto dawać jej szeroką przestrzeń wyboru. Przy tym nie należy forsować konkretnych rozwiązań ani nie proponować na siłę produktu. Warto, by sprzedawca zdawał sobie sprawę, że dla osoby pewnej siebie, liczy się rozwiązanie problemu, więc w kontakcie z nią powinien o tym pamiętać, bez wdawania się w szczegóły i rozwlekania tematu.

Przyjacielski, ale niepewny

Jest to charakter kontrastowy do wcześniejszego typu klienta, dlatego sprzedawca powinien odpowiednio dopasować swoje nastawienie. Przyjazna osoba może wydać się „łatwym klientem”. Nic bardziej mylnego. Przedsiębiorca zdecydowanie powinien wystrzegać się takiego myślenia – należy zdobyć zaufanie takiego klienta, żeby transakcja była korzystna obopólnie. Oprócz wcześniej wymienionych cech przyjaciel odznacza się również cierpliwością, a także uprzejmie wysłucha drugiej strony. Mając takie nastawienie do podejmowania decyzji, osoba niepewna będzie szukać pomocy i potwierdzenia swoich ewentualnych wyborów. Dlatego tutaj nieoceniona będzie pomoc sprzedawcy, który wykaże się cierpliwością i empatią. Trzeba mieć się na baczności, ponieważ taki klient na odległość wyczuje wciskanie mu produktów i oferowanie niekorzystnych rozwiązań.

Barwny, ekspresyjny

W naszym zestawieniu nie może zabraknąć tak interesującej osobowości. Sprzedawca od razu się zorientuje, z jaką gwiazdą ma do czynienia. Błyskawicznie zauważy ogólny entuzjazm osoby – jej gestykulację, bogaty styl wypowiedzi. Persona mocno trzyma się swoich opinii i przekonań, a mimo to ważne są dla niej relacje z drugą stroną – sprzedawcą. Żeby uszczęśliwić i rozwiązać problemy takiego klienta, należy pamiętać o uporządkowanym stylu przekazywania informacji o produkcie czy usłudze. W przeciwieństwie do pierwszego typu klienta można używać mniej formalnego języka, tematy również nie muszą dotyczyć jedynie produktu i transakcji. Taki typ lubi się wygadać, nawiązać do innych wątków – jednak należy uważać, by rozmowa nie obrała kompletnie innego toru.

Umysł analityczny

Niewątpliwie jest to ciekawa osobowość. W jego działaniu i podejmowaniu decyzji nie ma miejsca na stosunki międzyludzkie. Analityk, jak można się domyślić, kocha szczegóły, fakty i statystyki. Charakteryzuje się również tym, że do bólu jest racjonalny i według tego podejmuje decyzje. Mimo że kalkuluje za i przeciw, potrzebuje czasu do namysłu. Dlatego snucie opowieści i sprzedawanie wizji z pewnością nie trafi do takiego klienta. Co ciekawe, taki typ osobowości często jest indywidualistą i lubi być doceniony – nie należy przerywać wypowiedzi i wchodzić w słowo. Żeby współpraca okazała się owocna, warto takiej osobie przedstawiać skrupulatnie wszystkie fakty, a także szczegóły produktu, czy procesu. Analityk z pewnością to doceni i podejmie decyzję dopiero wtedy, gdy będzie miał pewność, że przeanalizował wszystkie plusy i minusy.

Trudny klient

Ostatnim opisywanym typem jest, tzw. trudny klient. Spotykany jest często. Zbyt często. Na pierwszy rzut oka, osoba może wydawać się całkiem w porządku, jednak ciągła negacja dosłownie wszystkiego, zwracanie uwagi jedynie na wady, demaskuje ją jako nieprzyjemnego człowieka. Sposobem na taką osobę nie jest wchodzenie w polemikę, a wręcz docenienie umiejętności dostrzegania szczegółów produktu lub usługi – a że są to negatywne szczegóły – to już inna sprawa. Z takim podejściem sprzedawcy, „trudny klient” może poczuć się nawet nieco przejednany. I to by było na tyle, poznałeś 5 typów klientów oraz ich główne atrybuty. Miej jednak na uwadze, że w realnym życiu raczej można spotkać osoby o pomieszanych cechach. Jednak dostrzeżenie tych dominujących na pewno będzie pomocne w konfrontacji z klientem.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!