W mieszkaniu mam słaby zasięg – co robić?

W dobie rozwoju bezprzewodowych usług telekomunikacyjnych nie ma nic gorszego niż problemy z zasięgiem telefonii komórkowej. Wbrew pozorom nie jest to rzadki problem i często dotyka mieszkańców również dużych miast. Co można zrobić, gdy w salonie na wskaźniku mocy sygnału mamy ledwo jedną kreskę, a w kuchni jesteśmy poza zasięgiem?

W mieszkaniu mam słaby zasięg – co robić?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 16 października 2019

Czy zasięg telefonii komórkowej jest wszędzie?

Patrząc na oficjalne mapy operatorów komórkowych zamieszczanych na stronach internetowych, często zauważamy, że zasięg LTE, czyli czwartej generacji telefonii komórkowej lub 3G jest niemal wszędzie. Białe plamy zdarzają się jedynie w wysokich górach, w środku ogromnych kompleksów leśnych czy na niezamieszkałym pograniczu. Rzeczywistość brutalnie weryfikuje te informacje, bowiem czasem moc sygnału w naszym mieszkaniu w mieście nie jest wystarczająca nawet do przeprowadzenia połączenia głosowego!

Pani Joanna mieszka w bloku na parterze w niewielkim miasteczku powiatowym. Od 20 lat korzysta z usług jednego operatora. W ubiegłym roku pojawiły się w jej mieszkaniu problemy z zasięgiem. Obwiniała za to swój stary telefon. Po wymianie aparatu na nowy, nic się nie poprawiło. Miała nawet wrażenie, że jest gorzej niż dotąd. Seria reklamacji niewiele dała. Jej telefon zamiast mobilny jest dziś stacjonarny – na wszelki wypadek leży na parapecie w kuchni, bowiem to jedyne miejsce, gdzie można mieć pewność, że sprzęt pozostanie zalogowany w sieci. Pani Joanna już wie, że po serii nieskutecznych reklamacji, zmieni operatora na firmę, która postawiła swój nadajnik w bliskiej okolicy jej osiedla.

CZYTAJ TEŻ Jak przenieść numer telefonu do nowego operatora?

Co wpływa na zasięg sygnału telefonii komórkowej?

Czasem przyczyna może wynikać właśnie z odległości od nadajnika naszego operatora. Innym razem, wpływ może mieć na to układ ścian bloku czy rozmieszczenie budynków na osiedlu (szczególnie jeśli mieszkamy na parterze). Dość często przyczyny te nakładają się na siebie, tworząc w naszym mieszkaniu telekomunikacyjną białą plamę. Lokalizację nadajników możemy znaleźć m.in. w serwisie btsearch.pl lub w niektórych aplikacjach mobilnych (niestety, często bardzo niedokładnych). Problemy z zasięgiem często zdarzają się także w pociągach (m.in. pendolino). Mimo logistycznego rozmieszczenia anten wzdłuż linii kolejowych (np. CMK) przez operatorów, zdarza się, że połączenie głosowe urywa nam się gdzieś na trasie, o połączeniu internetowym nie wspominając. Pozostaje jedynie cierpliwość i dokończenie rozmowy w lepszych warunkach.

Czy mogę zareklamować zasięg telefonii komórkowej?

Teoretycznie, jako odpowiedzialni i świadomi klienci, przed podpisaniem umowy z telekomem, powinniśmy sprawdzić czy w miejscu, w którym mieszkamy, istnieje zasięg danego operatora. Jeśli mimo zapewnień ze strony sprzedawcy, skonfrontowanych z oficjalną mapą na stronie internetowej okaże się, że zasięgu nie ma, powinniśmy jak najszybciej złożyć reklamacje. Są oferty, w których operatorzy oferujący np. mobilny internet, zachęcają swoich klientów do okresu testów, w którym bez większych problemów można odstąpić od umowy i zwrócić zakupione urządzenie, np. modem.

Trudniejsza sytuacja jest wówczas, gdy po latach bezproblemowego działania nagle zauważamy spadek jakości sygnału. Wówczas również powinniśmy zgłosić się do punktu obsługi klienta lub złożyć reklamację przez infolinię. Operator weryfikuje takie zgłoszenie oraz porównuje z innymi z danego obszaru. Często okazuje się, że przyczyna tkwi w naszym wyeksploatowanym telefonie, który ma problem z utrzymaniem mocy sygnału na odpowiednim poziomie. Zdarza się też, że wina tkwi po stronie operatora. Przyczyną może być na przykład zmiana lokalizacji nadajnika lub jego parametrów. W takiej sytuacji przysługuje nam prawo do reklamacji jakości świadczonej usługi.

CZYTAJ TEŻ Konsumenci na rynku usług telekomunikacyjnych. Internet i e-commerce

Jak sprawdzić dokładnie parametry sygnału telefonii komórkowej?

W sklepach Play oraz AppStore bez problemu znajdziemy wiele popularnych aplikacji typu „net monitor” służących do pomiaru jakości sieci telefonii komórkowej. Działają one bardzo intuicyjnie, a zebrane dane pokazywane są w formie wykresów. Nawet osoba średnio rozeznana w technologii radiowej bez problemu określi miejsca o słabszym natężeniu sygnału i porówna je z innymi lokalizacjami w mieście. Jeżeli w naszym mieszkaniu istnieje wyraźny spadek mocy zasięgu, można zrobić tzw. screen-shot ekranu i przesłać go wraz z treścią reklamacji do operatora. Skuteczna może okazać się także interwencja w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

Czy przełączenie na 2G pomaga w problemach z połączeniami głosowymi?

Problem z zasięgiem można rozwiązać czasem w bardzo prosty sposób. Jeżeli wykorzystujemy telefon tylko do połączeń głosowych, alternatywą jest zmiana jego ustawień tak, aby w pierwszej kolejności łączył się z siecią drugiej generacji. Internet działa na niej bardzo słabo (żeby nie powiedzieć iluzorycznie), ale w przypadku połączeń głosowych to często wystarczające rozwiązanie, które spowoduje poprawę jakości prowadzonych rozmów.

Połączenia głosowe przez WiFi

Inną możliwością jest skorzystanie z coraz popularniejszej wśród operatorów usługi „WiFi Calling”, która jest obsługiwana przez coraz więcej modeli telefonów dostępnych na rynku w Polsce (niestety raczej ze średniej i wyższej półki cenowej.) Polega ona na tym, że nasze połączenia głosowe czy sms-y nie są obsługiwane przez nadajnik firmy telekomunikacyjnej a… nasze domowe WiFi. Rozwiązanie nie generuje dodatkowych kosztów i znacznie poprawia jakość rozmów, całkowicie rozwiązując problem z zasięgiem i jakością połączeń.

CZYTAJ TEŻ Jak skutecznie zablokować telemarketera? Unia Europejska proponuje specjalny prefiks

Problem z internetem mobilnym

Jeżeli problem z zasięgiem dotyczy korzystania z internetu mobilnego, można rozważyć zakup dodatkowej zewnętrznej anteny, która zdecydowanie poprawia parametry sygnału. To rozwiązanie w warunkach domowych sprawdza się szczególnie tam, gdzie rzeczywiście zasięg jest słaby – w wioskach, małych miejscowościach czy na działce na odludziu. Zakup takich akcesoriów dobrze jest skonsultować ze sprzedawcą w punkcie obsługi abonenta. Trzeba również sprawdzić, czy nasz mobilny modem można podłączyć do takiej zewnętrznej anteny. Wiele urządzeń posiada niewielkie, okrągłe gniazdo umożliwiające takie podłączenie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!