Reklama Allegro Smart nadużyła zaufania odbiorców - oświadczyła Komisja Etyki Reklamy

"Rok darmowych przesyłek z Allegro za 49 zł" — taki przekaz w reklamowym spocie naruszył normy Kodeksu Etyki Reklamy. Treści mogły nadużywać zaufania odbiorców, wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy – poinformowała Rada Reklamy.

Przesyłka kurierska - paczka
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 17 grudnia 2018

Komisja Etyki Reklamy, działająca przy Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy, otrzymała skargę na telewizyjny spot o usłudze Allegro SMART. Osoba skarżąca poinformowała w złożonym piśmie:

Rok darmowych przesyłek z Allegro za 49 zł, co wynosi kilkanaście groszy dziennie. Nawet 365 przesyłek. W reklamie pominięto bardzo ważny dla klientów fakt (a co za tym idzie reklama wprowadza klientów w błąd), że promocja obowiązuje przy zakupach za min. 40 zł u danego sprzedawcy. Nie ma takiej informacji w reklamie — nawet nie ma informacji, że szczegóły są w regulaminie.

W związku z tym wniesiono o „uznanie reklam za sprzeczne z dobrymi obyczajami (art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy)” oraz zarzucono, że „reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, z należytą starannością oraz zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji”.

Wnioskowano też, by uznać spot „za niezgodny z art. 8 Kodeksu Etyki Reklamy, w myśl którego reklama nie może nadużywać zaufania odbiorcy, ani też wykorzystywać jego braku doświadczenia lub wiedzy”.

Postawiono ponadto zarzut o „sprzeczności reklamy z art. 10 ust. 1 a) i b) Kodeksu Etyki Reklamy, zgodnie z którym reklamy nie mogą wprowadzać w błąd jej odbiorców”, w szczególności w odniesieniu do:

a) istotnych cech, w tym właściwości, składu, metody, daty produkcji, przydatności, ilości, pochodzenia (także geograficznego) reklamowanego produktu,

b) wartości produktu i jego rzeczywistej ceny oraz warunków płatności, w szczególności takich, jak sprzedaż ratalna, leasing, sprzedaż na kredyt, sprzedaż okazyjna.

W odpowiedzi na skargę spółka Allegro.pl stwierdziła m.in., że:

  • Celem reklamy było zwrócenie uwagi użytkowników na nową usługę w ramach serwisu Allegro Smart!, która obecnie polega na możliwości skorzystania z dostawy określonej liczby przesyłek, w zamian za uiszczanie zryczałtowanych opłat subskrypcyjnych (w cyklu 6- miesięcznym lub rocznym). Jest to istotna nowość na rynku niosąca oszczędności – argumentowano. Wcześniej bowiem użytkownik, nabywający w serwisie Allegro towar od swojego kontrahenta, uiszczał każdorazowo odrębną opłatę za dostawę, uzależnioną od wymagań sprzedawcy i stawek przewoźników.
  • Reklama nie zawierała odesłań do regulaminu Allegro Smart! Jej celem nie było jednak wprowadzenie konsumenta w błąd, natomiast szczegółowe informacje o usłudze, w tym o minimalnej wartości zakupów w kwocie 40 zł, były wyraźnie prezentowane na stronie internetowej.
  • Poinformowano jednocześnie, że spot nie jest już emitowany.

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy dopatrzył się jednak naruszenia norm kodeksu etyki, poprzez niedochowanie należytej staranności. Uznał, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i zawiera treści, które mogą nadużywać zaufania odbiorców, wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy. Ocenił także, że spot nie uwzględnia informacji o istotnych warunkach dotyczących usługi, ani odniesienia do regulaminu Allegro Smart, może więc wprowadzać odbiorców w błąd co do właściwości reklamowanego produktu.

Zwrócono ponadto uwagę, że przy reklamowaniu usługi Allegro Smart, łączącej w sobie elementy finansowe, pożądane byłoby sięgnięcie po standardy i praktyki rynkowe utrwalone w branży finansowej, gdzie wszystkie istotne warunki usługi są zawarte w treści komunikatu reklamowego.

Zaznaczono, że podstawę do odwołania mogą stanowić jedynie nowe, nieznane fakty i dowody.

Do Komisji Etyki Reklamy może zwrócić się każdy konsument. Jej uchwały nie mają charakteru decyzji administracyjnych, jednak ich wykonanie wspierane bywa dodatkowymi instrumentami, jak np. zaprzestanie emisji spotu reklamowego przez media. W Polsce jest wysoki odsetek stosowania się reklamodawców do zaleceń — w 90 proc. przypadków reklama w zakwestionowanej formie nie pojawia się ponownie.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!