„Rabat na wszystko nieuprawniony w przypadku wyłączania produktów z promocji

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga, której przedmiotem była radiowa akcja promocyjna o nazwie „W parze taniej – nawet do 40%", dostępna w sieci sklepów EURO RTV AGD. Reklamę radiową firmy Euro-net Sp. z o.o. w Warszawie wyemitowano 4 października 2018 r.

Konsumenci oglądający reklamę
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 20 grudnia 2018

Konsumentów informowano: Uwaga Teraz w sklepach Euro i na euro.com.pl W PARZE TANIEJ — Kup dwa produkty i zgarnij rabat na wszystko do 40%. Regulamin i szczegóły promocji w sklepach Euro i na euro.com.pl.

Zespół Orzekający postanowił uznać, że reklama narusza normy Kodeksu Etyki Reklamy.

Konsument informował w skardze:

Reklama informuje o rabacie 40% na wszystkie produkty, pod warunkiem zakupienia min. dwóch «w parze». Proszę o sprawdzenie, czy reklama sieci Euro RTV AGD celowo nie wprowadza nas klientów w błąd. Usłyszałem w radiu, że kupując dwa produkty można skorzystać ze zniżki na wszystkie produkty (nawet do 40%), ale niestety ta reklama to bujda. W tej promocji są tylko wybrane produkty, a nie wszystkie, i nawet jak się weźmie 2 produkty, to wcale ta zniżka 40% nie dotyczy wszystkich produktów, tylko tych, co są objęte tą promocją. W ogóle to wysokość tej zniżki też jest wątpliwa, bo nawet gdybym wziął na siłę dwa produkty z listy tej promocji, to zniżka wyniosła 5 proc., a nie 40 proc.!!! Poza tym, w kategorii telewizorów, która mnie interesowała najbardziej, nie było ani jednego produktu! To jak to jest wreszcie? Jest zniżka na wszystko, czy jej nie ma? Ogólnie to czuję się tą reklamą oszukany, straciłem tylko czas. Chyba nie powinno być, tak, że w reklamie można wciskać ludziom, że coś można atrakcyjnie kupić tylko po to, żeby ściągać ich do sklepów z nadzieją, że jak przyjdą, ten czas stracą, to już coś jednak kupią, pieniądze wydadzą, a o rabacie «na wszystko» można tylko pomarzyć. Więcej nie dam się nabrać na ich reklamy, ale pewnie innych można przed tym ostrzec, bo taka formuła ściągania ludzi do sklepów to jest jednak lekka bezczelność.

Euro-net wniosła o oddalenie w całości skargi. Powołała się na zasady reklamowania produktów, określone w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 16 kwietnia 1993 r. Wprowadza ona do prawa polskiego pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji, którego dopuszcza się przedsiębiorca reklamujący swoje towary czy usługi, ewentualnie agencja reklamowa, która reklamę wykonała – zwracała uwagę firma.

Jak podkreślała, w świetle przepisów ustawy, czynem nieuczciwej konkurencji jest w szczególności:

a. reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;

b. reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;

c. reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;

d. wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;

e. reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.

Zaskarżona spółka stwierdziła, że – w jej opinii — brak jest naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy z 19 stycznia 2018 r.

Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy był innego zdania. Uznał, że nieuprawnione jest zastosowanie w reklamie określenia „rabat na wszystko", w sytuacji licznych wyłączeń produktów z promocji. Reklama posługiwała się zaś hasłem zawierającym stwierdzenie kategoryczne: „rabat na wszystko", a zatem nie była prowadzona z należytą starannością i mogła wprowadzać odbiorców w błąd oraz wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy. Nie dopatrzono się natomiast nieprawidłowości w sformułowaniu określającym wysokość rabatu „do 40%". Stwierdzono, że było ono prawidłowe.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!