Poznaj swojego kontrahenta. Jak bezpiecznie kupować na pokazach?

Nieuczciwe praktyki, do których dochodzi podczas pokazów na rynku sprzedaży bezpośredniej, zagrażają seniorom. Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów, pod patronatem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, rozpoczynają akcję „Poznaj swojego kontrahenta”.

Sprzedaż bezpośrenia towarów
  • Anna Stępniewska
  • /
  • 1 lutego 2019

W całej Polsce odbywają się pokazy, podczas których konsumenci są poddawani manipulacjom. Spotkania mają miejsce najczęściej w wynajętych salach, np. w hotelach, restauracjach, domach weselnych, ale także w sanatoriach, czy nawet szkołach i szpitalach. Konsumenci przychodzą na bezpłatne badania albo prezentację, a opuszczają je z drogim sprzętem, artykułami gospodarstwa domowego, albo umową na pakiet pseudomedycznych usług.

Nierzetelne firmy sprzedaży bezpośredniej

Nierzetelni sprzedawcy ukrywają handlowy cel spotkania, wprowadzają w błąd co do właściwości oferowanych produktów, sugerują zły stan zdrowia. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zebrał dane o ok. 500 takich pokazach w samym tylko województwie łódzkim i ponad 300 w dolnośląskim. Ale to tylko niewielki procent spotkań, które się w rzeczywistości odbywają.

- Branża sprzedaży bezpośredniej to sektor, który ma roczne obroty ponad 3 mld zł. Współpracuje z firmami sprzedaży bezpośredniej, skupiającymi milion osób. Oczywiście nie wszyscy są prawdziwymi sprzedawcami. Takich, którzy naprawdę sprzedają i z tego żyją, jest około 20 proc. Branża rozwija się od wielu lat dosyć dynamicznie — powiedziałbym — spokojnie. Niestety są również kłopoty. Problemem w ostatnich latach stały się nierzetelne firmy sprzedaży bezpośredniej, organizujące pokazy i prezentacje. Zapraszają głównie osoby starsze, przy czym zwykle nie podają prawdziwego celu prezentacji. Mówią, że jest to pokaz sprzętu, spotkanie dietetyczna albo medyczne, a potem okazuje się, że trzeba kupić bardzo drogie rzeczy, na które konsumentów nie stać, albo są im one niepotrzebne. Takie zachowanie nie tylko wpływa źle na konsumentów, ale również psuje rynek i wizerunek całej branży. Dlatego od paru lat stowarzyszenie stara się prowadzić działania, które mają na celu zredukowanie tego procederu. W 2014 i 2017 roku zrobiliśmy jednorazową akcję wysyłkową do kilkunastu tysięcy podmiotów, które wynajmują sale na tego typu pokazy, z prośbą, aby weryfikowały firmy, które zwracają się o wynajem. Tym razem nie będzie to akcja jednorazowa, tylko kampania długoterminowa "Poznaj swojego kontrahenta”. Wynajmujący często nie zdają sobie sprawy, że nieraz biorą udział w oszustwie. PSSB wspólnie z UOKiK i Federacją Konsumentów chcą dać jasny sygnał, że wynajmowanie pomieszczeń firmom nierzetelnym to zachowanie nieetyczne, a tym samym edukować i przestrzec zainteresowane placówki oraz instytucje przed takimi działaniami – mówi Konrad Szałkiewicz, przewodniczący zarządu Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

Kampania „Poznaj swojego kontrahenta” to akcja informacyjno-edukacyjna adresowana do podmiotów wynajmujących pomieszczenia na pokazy komercyjne. Organizatorzy kładą nacisk na przestrzeganie praw konsumentów.

- Mamy informacje o ponad 120 firmach organizujących pokazy, podczas których konsumenci mogą być poddawani nieuczciwym praktykom handlowym. UOKiK na różne sposoby walczy z tym zjawiskiem. W 2018 r. prowadziliśmy ponad 40 postępowań wobec przedsiębiorców sprzedających produkty lub usługi na pokazach. Przygotowaliśmy też pakiet propozycji legislacyjnych, które powinny uporządkować ten rynek – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

SPRAWDŹ TEŻ: Czym jest sprzedaż bezpośrednia?

Poznaj swojego kontrahenta

Pierwsza odsłona kampanii ma na celu edukację środowiska hotelarskiego i restauracyjnego, bo to w ich pomieszczeniach najczęściej odbywają się tego typu przedsięwzięcia. Działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej i Federacji Konsumentów są reakcją na nasilające się zjawisko.

- Mimo wielu podejmowanych działań – pomocy prawnej, akcji edukacyjnych i informacyjnych skierowanych do konsumentów – pokazy handlowe organizowane przez nieuczciwych przedsiębiorców odbywają się codziennie w całym kraju. Ofiarami naciągaczy są najczęściej osoby starsze. Liczymy, że ta kampania, skierowana do podmiotów wynajmujących lokale na tego typu spotkania, utrudni działanie nieetycznym firmom. Będzie jednym z elementów rugujących z rynku tych, którzy nie potrafią działać uczciwie. Skala negatywnych zjawisk jest już tak duża, że musimy apelować do wszystkich aktorów tego rynku – ocenia Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.

Kampania „Poznaj swojego kontrahenta” zwraca uwagę, że brak zachowania szczególnej ostrożności przy wynajmowaniu pomieszczenia na wydarzenia o charakterze handlowym może skutkować przyzwoleniem na nieuczciwe praktyki i oszustwa. Organizatorzy akcji wyślą do blisko 40 tys. hoteli i restauracji ulotkę informującą o nieprawidłowościach, do których może dochodzić podczas pokazów handlowych. Przedsiębiorcy znajdą w niej też rady, co powinni zweryfikować przed wynajęciem sali kontrahentowi. Oprócz mailingu kampania będzie nagłośniona przez partnerów w mediach społecznościowych. Na jesień jest zaplanowana druga odsłona akcji. Będzie skierowana m.in. do sanatoriów i domów opieki społecznej.

Na podstawie materiałów UOKiK

SPRAWDŹ TEŻ: Promed zaprasza na badania, które okazują się pokazem handlowym

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!