Nietrafiony prezent? Kiedy można zwrócić towar w sklepie stacjonarnym i internetowym

Artykuł w ramach "Kampania Bezpieczne zakupy w internecie"

Partnerzy kampanii

Dwoisz się i troisz, wysilasz szare komórki, by sprawić komuś prezent, który przypadnie mu do gustu. Wreszcie przychodzą święta, podarki rozpakowanie i… klapa. Podarowany w prezencie sweter okazuje się za mały, a sprzęt elektroniczny zupełnie nie podoba się obdarowanemu. Co zrobić w takiej sytuacji? Czy można oddać towar, który kupiliśmy wcześniej w sklepie internetowym? Co ze zwrotem do sklepu stacjonarnego?  

To, czy towar będziemy mogli zwrócić zależy głównie od tego, czy kupiony był w sklepie stacjonarnym czy internetowym. Weźmy np. markowy sklep w galerii handlowej. Przed świętami przeżywa oblężenie. Szukamy rękawiczek na prezent dla dziadka albo książki dla ciotki widywanej tylko w czasie świąt. Jeśli boimy się, że prezent może się nie spodobać, zapytajmy jeszcze przed zakupem, czy możemy taki towar oddać, jeśli nie spodoba się obdarowanemu. Trzeba pamiętać, że możliwość zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Nie ma on obowiązku przyjmowania z powrotem pełnowartościowego towaru tylko dlatego, że przestał się podobać nam albo osobie, której go sprezentowaliśmy.

Ogromna konkurencja spowodowała, że i tak sporo sklepów stacjonarnych pozwala oddać to, co się nam nie podoba. Szczególnie w grudniu wiele sklepów zezwala na zwrot towaru po świętach, jeśli okaże się, że produkt stał się nietrafionym prezentem. Zawsze jednak sklep musi przyjąć od nas reklamację towaru, który ma wadę albo gdy po rozpakowaniu okaże się, że nie oferuje wszystkich funkcji wcześniej prezentowanych przez sprzedawcę.

Czy sklep musi oddać pieniądze?

W przypadku zwrotu pełnowartościowego produktu, sklep nie musi zwracać gotówki. Może przekazać pieniądze przelewem albo też – co dzieje się coraz częściej – wręczyć nam kartę podarunkową o wartości, którą miał towar zwracany przez nas. To nie klient, a sklep decyduje o tym, w jaki sposób zwróci pieniądze. W przypadku reklamacji towaru to my jako kupujący możemy zażądać wymiany towaru na nowy lub zwrotu pieniędzy.

Zwrot do sklepu internetowego

W przypadku zakupów internetowych bezwzględnie przysługuje nam możliwość zwrotu towaru do 14 dni od jego dostarczenia, bez podawania przyczyny. I tu ważna uwaga. Pamiętać należy, że termin liczony jest od dnia dostarczenia a nie zamówienia towaru. To istotne o tyle, że przed świętami zamawiamy prezenty w sklepach internetowych ze sporym wyprzedzeniem, aby firma kurierska zdążyła z dostawą. Sporo sklepów określa graniczny dzień, do którego złożenie zamówienia gwarantuje nam dostarczenie towaru przed Wigilią.

Właściciel sklepu internetowego ma też obowiązek dostarczenia formularza odstąpienia od umowy. Jeśli takiego dokumentu nie będzie, konsument ma na odstąpienie nawet rok. Jako kupujący pamiętaj, że możesz odstąpić od umowy w sposób dowolny. Wystarczy, że napiszesz mejla albo zadzwonisz do sprzedawcy.

Choć formularz odstąpienia musi być dostarczony do przesyłki, nie musisz zachowywać tej formy odstąpienia od umowy. Odstąpienie od umowy jest równoznaczne z tym, że musisz odesłać sprzedawcy towar (na własny koszt). Ten będzie musiał zwrócić ci koszty transakcji, czyli zakupu towaru i dostarczenia przesyłki. Ale koszt odesłania towaru leży po twojej stronie.

Czy można oddać prezenty spersonalizowane?

Coraz częściej wybieramy dla osób bliskich spersonalizowane prezenty. Może to być koszulka z nadrukiem, kubek ze specjalnie dobranym napisem albo biżuteria z monogramem. Jeśli oddasz taki produkt, sprzedawca może mieć nie lada problem. Wszystko dlatego, że inna osoba raczej nie kupi już takiego prezentu. W związku z tym prezenty spersonalizowane nie podlegają zwrotowi. Oczywiście mowa tu wyłącznie o sytuacji, kiedy produkty zostały wykonane zgodnie z zamówieniem. W przypadku błędów możemy już skorzystać z prawa do reklamacji.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!