Kara UOKiK dla Black Red White

Reklamy Black Red White wprowadzały w błąd. Plakaty, billboardy i ulotki z hasłem „Meble i dodatki bez VAT” sugerowały, że taniej można kupić wszystkie towary, a nie tylko wybrane. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę ponad 260 tys. zł kary.

kara-brw
  • Rafał Stępniewski
  • /
  • 25 stycznia 2019

Spółka Black Red White S.A. z Biłgoraja to producent mebli i artykułów wyposażenia wnętrz. W okresie 9-19 czerwca 2017 r. w wybranych sklepach w całym kraju firma prowadziła promocję „Meble i dodatki bez VAT”. Reklamowała produkty m.in. na plakatach, billboardach, banerach, ulotkach. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że zawarte na tych nośnikach informacje wprowadzały konsumentów w błąd. Sugerowały, że wszystkie meble i dodatki w wybranych sklepach można kupić taniej. Tymczasem, zgodnie z regulaminem, do którego reklamy odsyłały małym drukiem, promocją objęte były tylko niektóre towary.

 

Black Red White wprowadza klientów w błąd?

 

W decyzji UOKiK w sprawie Black Red White czytamy:

Uznaje się za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów działanie tego przedsiębiorcy, polegające na: stosowaniu praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, tj. bezprawnego, wprowadzającego w błąd działania polegającego na rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji dotyczących promocji „MEBLE I DODATKI bez VAT” czerwiec 2017, obowiązującej w okresie od 9 do 19 czerwca 2017 r. i prowadzonej na terenie kraju, w postaci plakatów reklamowych prezentowanych w salonach objętych promocją, na budynkach salonów objętych promocją sprzedających asortyment Black Red White S.A., na tyłach autobusów w wybranych miastach, w gablotach na przystankach autobusowych w wybranych miastach, na billboardach w wybranych miastach, banerach, ulotkach reklamowych, sugerujących, że objęte tą promocją były wszystkie meble i dodatki, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczyła wybranego asortymentu produktów spośród mebli i dodatków z oferty Black Red White S.A.

SPRAWDŹ TAKŻE:

Kupiłeś filtry do wody tej firmy? Mogła wprowadzić w błąd. Dannte pod lupą UOKiK

To nie pierwszy przypadek, gdy reklama Black Red White wprowadzała konsumentów w błąd. Podobnie było z promocją ze stycznia 2015 r. Firma nie została wówczas ukarana, gdyż zobowiązała się do zrekompensowania klientom strat. Tym razem UOKiK nałożył na Black Red White karę ponad 260 tys. zł, ponieważ – jak stwierdził — ponownie naruszyła ona zbiorowe interesy konsumentów. Oprócz tego spółka musi poinformować o decyzji urzędu na swojej stronie internetowej i w dwóch ogólnopolskich gazetach.

- Reklamy nie mogą pomijać tak ważnej informacji jak ograniczenie promocji do części produktów. Nie można wymagać od konsumenta, żeby do każdego plakatu czy ulotki podchodził z podejrzliwością i natychmiast szukał w regulaminie ukrytych haczyków lub niedopowiedzeń – wyjaśnia Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Decyzja jest nieprawomocna.

SPRAWDŹ TAKŻE:

UOKiK zakwestionował praktyki One Debt Partners

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!