Jak przygotować pracownika do pracy zdalnej?

Coraz bardziej powszechna, zdalna edukacja, zamknięte urzędy, mniej spotkań biznesowych – mimo zapewnień rządu, że lockdown nie wchodzi w grę, w wielu miejscach już stał się on faktem. Podpowiadamy jak przygotować pracownika małej i średniej firmy do pracy zdalnej, aby zapewnić maksimum wydajności i efektywności stanowiska.

Jak przygotować pracownika do pracy zdalnej?
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 21 października 2020

Sprzęt do pracy zdalnej

Warunkiem wykonywania pracy zdalnej jest posiadanie odpowiednich narzędzi umożliwiających pracę na odległość. Zgodnie z prawem pracy, w przypadku etatu, obowiązek wyposażenia w nie pracownika leży po stronie pracodawcy. Oprócz telefonu i komputera konieczne jest upewnienie się, czy w miejscu wykonywania obowiązków istnieje szybki i niezawodny dostęp do internetu. Jeśli pracownik zgłosi, że w jego miejscu zamieszkania nie posiada wygodnego łącza, należy zapewnić je np. przekazując mu modem 4G podpinany do portu USB komputera lub łączący się z nim technologii bezprzewodowej. Jeśli zatrudniony mieszka pod miastem, warto zweryfikować u operatora czy w danej lokalizacji istnieje odpowiedni zasięg. Na szczęście białych plam w dostępie do internetu mobilnego jest w naszym kraju zdecydowanie mniej niż jeszcze cztery czy pięć lat temu.

W przypadku konieczności dostępu do sieci firmowej istotne jest zapewnienie bezpiecznego łącza VPN. Dzięki niemu nasz pracownik będzie miał dostęp do firmowego systemu oraz zgromadzonych danych niemal tak, jakby pracował w siedzibie firmy.

Rozmowa o warunkach pracy zdalnej

Przed odesłaniem pracownika do pracy zdalnej warto porozmawiać z taką osobą na temat warunków w jakich taka praca będzie się odbywała. Jeśli dysponuje małym mieszkaniem i liczną rodziną, prawdopodobnie wykonywanie takiej pracy będzie dla niego karkołomnym wyzwaniem. Znane są przypadki z wiosennego lockdownu, że pracownik został odesłany do pracy zdalnej świadczonej z... pokoju hotelowego w pobliżu jego miejsca zamieszkania. Czasami jest to jedyna możliwość realizowania obowiązków służbowych na odległość, szczególnie jeśli wymagają one np. licznych telefonów do klientów czy skupienia nad koncepcyjnym zadaniem. Oczywiście koszty takiego rozwiązania spadły na pracodawcę.

Oczekiwania wobec pracy zdalnej

Przed decyzją o wysłaniu pracownika na pracę zdalną należy jasno przedstawić pracownikowi nasze oczekiwania dotyczące spodziewanych rezultatów pracy zdalnej. Dobrze jest także przedstawić harmonogram oraz określić sposób raportowania efektów pracy.

Chodzi o to, że wiele osób nie potrafi odnaleźć się w specyfice zdalnego wykonywania obowiązków, co często prowadzi do wyraźnego spadku efektywności zatrudnienia. Praca zdalna to nie urlop – takie zdanie powinno być powtarzane do znudzenia, wszędzie tam, gdzie istnieje ryzyko nieodpowiedzialnego podejścia do obowiązków wykonywanych na odległość.

Koordynator pracy zdalnej

W przypadku wieloosobowych zespołów odesłanych do pracy zdalnej, dobrym pomysłem jest powołanie koordynatora pracy zdalnej. Może być to osoba pracująca z domu lub pozostająca mimo obostrzeń w biurze firmy. Taka funkcja wiąże się z przyjmowaniem od pracowników delegowanych do pracy na odległość wszelkich problemów technicznych i organizacyjnych związanych np. z dostępem do firmowej bazy danych, problemami z łączem internetowym, a nawet planowaniem urlopów.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!