Internetowe opinie i komentarze. Czy im wierzyć?

Artykuł w ramach "Debaty e-commerce"

Partnerzy kampanii

Według badań European Trusted Brand ponad 50 proc. Polaków wierzy wszystkiemu, co znajdzie w sieci. To jeden z najlepszych wyników w Europie. Wykorzystują to sklepy internetowe i agencje reklamowe. Te pierwsze zlecają drugim pisanie pozytywnych komentarzy i opinii na temat swoich produktów. Czy opłaca się wierzyć internetowym opiniom przy produktach?  

Jak w każdym przypadku należy zachować umiar i podejść do sprawy z dystansem. Nie wszystkie komentarze muszą okazywać się fałszywe. Nie powinniśmy im jednak bezgranicznie ufać. Wszystko dlatego, że komentarze i opinie internetowe to biznes jak każdy inny. Sklep może zlecić freelancerom pisanie pozytywnych opinii o swoim produkcie. Może też zamówić krytykowanie produktu konkurencyjnego. Jak więc ograniczyć ryzyko nabrania się na nierzetelne oceny?

Wiarygodność komentarzy w internecie

Przede wszystkim podejdźmy do tego z rozsądkiem. Sprawdźmy czy produkt, który chcemy kupić jest długo na rynku. Zobaczmy opinie dotyczące danej rzeczy zamieszczane w różnych sklepach internetowych. Rzadko zdarza się, że jeśli 10 sklepów sprzedaje ten sam produkt, to opinie będą takie same. I że wszystkie będą fałszywe. Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na negatywne wpisy, przede wszystkim te dotyczące konkurencyjnych rozwiązań. Jeśli sprzedawca konkretnej marki żelazek ma w swoich opiniach krytyczne wypowiedzi dotyczące konkurentów, powinno nam to zapalić w głowie lampę ostrzegawczą. Szanujący się przedsiębiorca, który poważnie podchodzi do swojego biznesu nie krytykuje na swojej stronie konkurentów. Może oczywiście podkreślać zalety i wyróżniki swojego produktu, ale bez odnoszenia ich do konkretów.

Większym zaufaniem powinniśmy darzyć komentarze i opinie pod produktami, kiedy komentujący musi się zalogować i zostawić przynajmniej kilka swoich danych. To powoduje, że zmniejsza się szansa oszukańczych, nieprawdziwych komentarzy. Łatwo bowiem sprawdzić, czy osoba o takim samym nicku (nazwie użytkownika) wrzuciła komentarz także w innym sklepie internetowym. Jeśli takich wypowiedzi będzie sporo, a na dodatek będą podobne, można przypuszczać, że zostały przygotowane przez agencję reklamową. Takie agencje często stosują celowo błędy stylistyczne, literówki, aby uwiarygodnić swoje komentarze.

Moderowanie komentarzy

Pamiętaj też, że każdy sklep ma możliwość moderowanie komentarzy, czyli akceptowania do publikacji bądź odrzucania konkretnych wpisów. To wszystko powoduje, że właściciel danego sklepu internetowego może samodzielnie wpływać na opinie o danym sklepie.

Najlepiej więc opinii o danym produkcie szukać na zamkniętych, specjalistycznych forach internetowych. Tutaj bardzo szybko użytkownicy wyłapują nieszczere intencje komentujących, a także ich reklamowe zapędy.

Jak więc odnosić się do komentarzy na stronie internetowej? Jeśli znalazłeś w internecie nowy sklep, który ma ciekawe, atrakcyjne oferty, nie kupuj w nim produktów od razu. Poczekaj miesiąc, dwa miesiące i zobacz, co ludzie będą pisali o sklepie. Jeśli komentarzy po tym czasie będzie bardzo dużo, istnieje szansa, że ich napisanie zostało zlecone. Jeśli natomiast w krótkim czasie pojawi się bardzo dużo negatywnych opinii np. dotyczących opóźnień w wysyłce, możesz być pewien, że sklep jest mało wiarygodny.

Jako autor serwisu  dziennikprawny.pl z ogromną rezerwą podchodzę do komentarzy pozostawianych pod produktami albo dotyczących konkretnego sklepu internetowego. Swoje wątpliwości rozwiewam pytając specjalistów z danej dziedziny.

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!