Dwa autonomiczne pojazdy na polskich drogach – będą kolejne

Ci, którzy twierdzili, że pojazdy potrafiące jeździć bez kierowcy to w Polsce motoryzacyjne science-fiction mogą przecierać oczy ze zdumienia. Co najmniej dwa autonomiczne pojazdy na polskich drogach testowane będą we wrześniu – w Gdańsku i w Małopolsce. Wiele wskazuje, że w niedługim czasie będą kolejne.

Dwa autonomiczne pojazdy na polskich drogach – będą kolejne
  • Martyna Kowalska
  • /
  • 12 września 2019

Autonomiczny autobus – czy to bezpieczne?

Jeszcze niedawno wydawało się, że pierwszy, wrześniowy test samochodu autonomicznego odbędzie się na drogach w okolicach Krakowa. Okazało się jednak, że palmę pierwszeństwa odebrał mu… autobus z Gdańska, a właściwie niewielki busik kursujący ulicą Karwieńską do trójmiejskiego ZOO.  Pełen przejazd w obie strony zajmuje mu około kwadransa.

O tym, jak jeździ gdański bus autonomiczny można zobaczyć na krótkim wideo na oficjalnej stronie miasta Gdańska. Model ten oznaczony symbolem EZ10 będzie testowany do końca września. Za jego uruchomieniem stoi międzynarodowy projekt Sohoja Baltic. Jak przystało na pojazd miejskiej komunikacji, jeździ  według rozkładu jazdy, codziennie między 10 a 15, dwa razy w ciągu każdej godziny. Przejazd jest darmowy i robi ogromne wrażenie na pasażerach. - Jedzie bardzo spokojniutko, bez żadnych hamowań, zrywów – oceniła w rozmowie z dziennikarzami pani Lucyna, jedna z pierwszych pasażerek autonomicznego pojazdu.

Ze względu na bezpieczeństwo, w trakcie trwania testów, wewnątrz pojazdu będzie znajdował się operator, który ma zareagować w razie wystąpienia niespodziewanej sytuacji lub zagrożenia.

Zakup używanego samochodu – jak złożyć reklamację?Zakup używanego samochodu – jak złożyć reklamację? Rafał Stępniewski

Jak szybko porusza się autonomiczny autobus?

Autobus testowany w Gdańsku w trybie autonomicznym rozwija prędkość do 11 kilometrów na godzinę. Operator w każdej chwili może go przełączyć na tryb manualny, który pozwala na manewrowanie pojazdem z prędkością spacerową – 5 kilometrów na godzinę. Podczas każdego przejazdu może nim jechać maksymalnie 12 osób. Jak zapewniają organizatorzy testów, rozwiązanie ma w przyszłości być uzupełnieniem tradycyjnej oferty komunikacji miejskiej.

Jedną z pierwszych pasażerek busa była prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, która zachwalała jego walory ekologiczne. Oceniła, że tego typu pojazdy pojawią się na drogach — szybciej niż nam się wydaje.

Autonomiczny samochód na A4

O planach testów samochodu autonomicznego na autostradzie A4 w okolicach Krakowa pisaliśmy już kilka tygodni temu, kiedy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła konsultacje społeczne, dotyczące wniosku ws. wydania czasowego zezwolenia na przeprowadzenie testów takiego pojazdu na małopolskich drogach krajowych.

Jak poinformowała Rzeczpospolita testy te rozpocznie niedługo firma Aptiv, która posiada swój ośrodek R&D w Krakowie – stąd zapewne wniosek o lokalizację badań właśnie na małopolskich drogach. GDDKiA wydała już pozwolenia na przeprowadzenie testów, które zostaną przeprowadzone z zachowaniem daleko idącej ostrożności. Pojazd będzie eskortowany przez samochody wyposażone w żółte sygnały świetlne. Wbrew swojej nazwie nie będzie też pojazdem bezzałogowym. W ramach testów przewidziano obecność kierowcy, który w razie niebezpieczeństwa przejmie nad nim kontrolę. Według planów jazda po drogach publicznych będzie się jednak odbywała w trybie całkowicie autonomicznym.

Według informacji przekazanych przez GDDKiA kilka tygodni temu, zezwolenie ma dotyczyć przejazdu samochodu ulicami Krakowa oraz przez kilka gmin położonych na wschód od stolicy Małopolski. Trasa obejmuje odcinek autostrady A4 ograniczonego węzłami – Kraków Skawina – Tarnów Centrum.

Gdzie na świecie jeżdżą pojazdy autonomiczne?

Pierwsze poważne testy samochodów „bez kierowcy” przeprowadzano już w 2013 roku na terenie Stanów Zjednoczonych. Pierwszymi stanami, które przyjęły prawo pozwalające na włączenie do ruchu autonomicznych samochodów były: Kalifornia, Floryda, Nevada oraz serce amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego – stan Michigan. Od maja 2018 roku Kalifornia dopuszcza, by takie samochody woziły pasażerów.

Czy używanie kamery samochodowej jest legalne?Czy używanie kamery samochodowej jest legalne? Dorota Kraskowska

Jak działa samochód autonomiczny?

Pojazdy autonomiczne są naszpikowane wieloma czujnikami, które pozwalają na identyfikację przeszkód, system nawigacji oraz komputer z oprogramowaniem, który integruje wszystkie wykorzystane techniki jak radar, lidar czy tzw. „widzenie komputerowe”. Dotychczas przeprowadzone testy dowiodły, że samochody bez kierowcy skutecznie potrafią reagować także na niespodziewane sytuacje na drodze. Do tej pory swoje wersje aut przyszłości wyprodukowały już wiodące koncerny motoryzacyjne takie jak: GM, Mercedes-Benz, Audi, Nissan, Toyota. Swojego miejsca w tym segmencie transportu szukają także takie firmy jak Bosch, Google czy Nvidia.

Testy autonomicznych samochodów

W niedługim czasie do Gdańska i Krakowa mają dołączyć kolejne miasta, w których przeprowadzone zostaną testy autonomicznych rozwiązań komunikacyjnych. Według Rzeczpospolitej, podobne plany zostały zgłoszone w Jaworznie i Rzeszowie.

zdjęcie: www.gdansk.pl

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami prawnymi, zapraszamy do naszego serwisu ponownie!
Jeżeli podobał Ci się artykuł podziel się z innymi udostępniając go w mediach społecznościowych - poniżej masz szybkie linki do udostępnień.

Security Magazine

Czy ten artykuł był przydatny?

Newsletter

Bądźmy w kontakcie! Zapisz się na newsletter, a raz na jakiś czas wyślemy Ci powiadomienie o najważniejszych tematach. Dla subskrybentów newslettera przygotowujemy specjalne wydarzenia np. webinaria. Nie pożałujesz!